Iets met water, vuur en modder of smoothies, gemaakt van zelfgeplukt fruit. Maar ook gratis wifi, een voedsel-app en een educatieve speurtocht via geo-caching. Zo breed is de range van adviezen die bijna vierhonderd leerlingen uit het voortgezet en middelbaar onderwijs in Flevoland vorige week hebben gegeven aan de verschillende initiatiefnemers van voedselbossen in de provincie. De leerlingen doen dit tijdens de Voedselbossenweek, in workshops in de klas. Deze werden georganiseerd door IVN Flevoland en Stichting Oikos, in het kader van het Kennisprogramma DuurzaamDoor over eetbare natuur.
De leerlingen werden uitgedaagd met ideeën te komen om leeftijdgenoten bij voedselbossen te betrekken: in ontwerp, aanleg, onderhoud of in de organisatie van activiteiten. Er rolden in eerste instantie honderden ideeën uit, variërend van eenvoudig te realiseren tot onuitvoerbaar. Stapsgewijs werden deze ideeën teruggebracht tot enkele tientallen. De jongeren presenteerden ten slotte hun beste adviezen aan IVN en aan de vertegenwoordigers van voedselbossen, die ook bij de workshops aanwezig waren.
IVN Flevoland gaat nu alle ideeën clusteren en aanbieden aan alle initiatiefnemers, zodat zij kunnen putten uit het hele arsenaal aan ideeën om voedselbossen voor deze leeftijdsgroep aantrekkelijk te maken. Dit zal de komende weken gebeuren. Maar er is al wel een patroon in de adviezen waar te nemen, aldus Anna Bilker van IVN Flevoland.
’Opvallend aan de adviezen is dat de ideeën zowel heel basic zijn als zeer digitaal. Dus aarde, water en vuur, gecombineerd met gamification en augmented reality. De leerlingen gaven bijvoorbeeld aan dat ze zelf fruit en noten willen plukken, maar ook via digitale apps meer te weten willen komen over wat er in een bos te vinden is en hoe je dit kunt eten. De jongeren willen daarnaast ook én actie én rust in een voedselbos zien. Dus een plek om te ‘chillen’ naast een plek om actief bezig te zijn.’
IVN streeft in het verlengde van deze workshops naar een meerjarige samenwerking tussen bos en school: zo zouden de leerlingen zelf kunnen meewerken aan de realisatie van hun idee, en al doende kennis en ervaring opdoen met begrippen als biodiversiteit, ecosystemen en eetbare natuur. De verkennende gesprekken tussen docenten en voedselbossen vinden de komende tijd plaats.
Voedselbos
Een voedselbos is opgebouwd uit acht of negen vegetatielagen van eetbare gewassen. Ze worden ontworpen volgens de ecologische principes van een natuurlijk bos door slimme integratie van bomen, struiken, kruiden, knol- en wortelgewassen, bodembedekkers, klimplanten en schimmels (o.a. paddenstoelen) met diverse landschapselementen zoals hagen, houtwallen, poelen en vijvers. Zo ontstaat de structuur en biodiversiteit van een natuurlijk bos. Uit een goed ontworpen voedselbos kunnen het hele jaar door eetbare producten worden geoogst zoals groenten, fruit, bladgroen, noten, paddenstoelen en honing.
Kennisprogramma DuurzaamDoor
Dit initiatief is onderdeel van het project Duurzame Voedsellandschappen, waar diverse partijen de handen ineen slaan voor innovatieve initiatieven en samenwerkingsvormen op het gebied van duurzame voedsellandschappen, ondernemerschap, educatie ontwikkeling en ontsluiting, gezondheid en welzijn in de Provincie Flevoland. Het project is mede mogelijk gemaakt door het kennisprogramma Duurzaam Door.
Deze activiteit is daarnaast mogelijk gemaakt door de provincie Flevoland.